Breu història de COLBACAT
Els antecedents dels actuals Col.legis Oficials de Doctors i Llicenciats en Belles Arts els trobem abans de l’any 1955 en les Agrupacions de Professors de Dibuix que juntament amb la seva organització i serveis van passar a integrar-se durant l’any 1957 als Col.legis Oficials de Professors de Dibuix que es van fundar de conformitat en l’article 1 del decret del 9 de Desembre de 1955. Posteriorment a la creació de les Facultats de Belles Arts i a les noves titulacions acadèmiques, es va fer una nova integració i fusió durant l’any 1982: el Col.legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Belles Arts i Professors de Dibuix.(Real Decret 882/1982, a 26 de Març). La constitució dels Col.legis en aquelles localitats on ve reconeguda la seva existència està condicionada a les necessitats i circumstàncies concurrents en les col.lectivitats de professionals que resideixen en les mateixes. Cada Col.legi té assignada una demarcació territorial on pot exercir la jurisdicció necessària per a acomplir les finalitats legalment reconegudes. Dins de cada demarcació territorial i depenent del Col.legi respectiu es poden organitzar Delegacions en aquelles poblacions on hi hagi com a mínim vint Llicenciats o Professors de Dibuix. Existeixen els Col.legis Oficials de Madrid, Barcelona, València Aragó i Sevilla. Tots els Col.legis Oficials es vinculen al Consell General dels Col.legis Oficials de Doctors i Llicenciats en Belles Arts i Professors de Dibuix.(Real Decret 395/1996, a 4 de Març). En els últims anys, el nostre Col·legi ha fet l’adaptació a l’àmbit autonòmic d’acord amb la llei catalana de col·legis professionals i disposa d’uns Estatuts acords amb aquesta llei.
Junta de Govern
ÒRGANS COL·LEGIATS I MARC LEGAL
El Govern del Col.legi Oficial correspon a L’Assemblea General de Col.legiats i a la Junta de Govern. L’Assemblea General és l’òrgan suprem de decisió i està integrada per la totalitat dels col.legiats inscrits. La Junta de Govern actua com a òrgan d’execució i de gestió dels acords presos en l’Assemblea i per el desenvolupament habitual de l’administració. Els càrrecs de la Junta de Govern es renoven cada 4 anys, d’acord amb el procediment que senyala el Reglament d’ordre intern del Col.legi.
JUNTA DE GOVERN
DEGANA GUIOMAR AMELL i AMELL
VICEDEGANA CONXA MARTINEZ REIG
SECRETÀRIA MARIA BRUGUÉS i GALLEGO
TRESORER MANEL PERALTA GÀMEZ
VOCAL PRIMER ANTONIO AGUIRRE PACHECO
VOCAL SEGONA PERE MON i TAILLANT
VOCAL TERCER LAIA CAROLA BARÓ TORRES
VOCAL QUARTA LÍDIA SEVILLA BLANCH
VOCAL CINQUÈ CRISTINA THIÓ I LLUCH
ESTATUTS
FUNCIONS I OBJECTIUS
•Incrementar la presència a totes les institucions que tenen relació amb les nostres professions.
•Millorar la coordinació amb tots els col·lectius i associacions relacionades amb el món de les arts en general.
•Contribuir a la millora de les condicions de treball de totes les especialitats derivades de la nostra titulació.
•Defensar els drets i interessos professionals dels col.legiats i vetllar pel prestigi de la seva professió.
•Intervenir en la redacció i modificació de la legislació vigent en tot el relacionat amb les finalitats del Col.legi i els seu col.legiats.
•Defensar la dignitat i la correcció dels deures als que estan obligats com a professionals i col.legiats.
•Col·laborar, reivindicar i orientar les institucions públiques en sobre l’exercici professional de l’ensenyament i l’exercici de les professions artístiques de les especialitats: Dibuix i Arts Plàstiques i Visuals i la comunicació Visual en general, el Disseny, la Imatgei la Conservació i la Restauració del Patrimoni, mitjantçant l’estudi dels diferents sistemes i disposicions legals sobre aquests àmbits.
•Realitzar les finalitats de caràcter científic i cultural pel perfeccionament i millor eficàcia de la tasca docent.
•Emetre els informes, dictamens i consultes que li siguin sol·licitats, o que es creguin convenients.
SECCIONS / COMISSIONS DE TREBALL
SECCIÓ 1: Imatge i comunicació
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
– Fer campanyes de difusió i publicitat.
– Disseny i manteniment web.
– Coordinar Xarxes socials.
– Altres iniciatives.
– Organitzar-iniciar formació online.
SECCIÓ 2: Formació
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
Organització i execució de:
– Pla de formació permanent.
– Desenvolupament de cursos i seminaris de formació basats en la innovació pedagògica i el foment de les tecnologies de la imatge i de la comunicació .
Altres iniciatives.
SECCIÓ 3: Educació, innovació pedagògica i tecnològica
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
Organització i execució de:
– Col•laboració en l’elaboració de les lleis educatives i els currículums i ordres que es derivin.
– Relacions amb el Departament d’Ensenyament, Ministeri, Generalitat, Diputació, Associacions, centres i xarxes educatives…
– Congressos, Seminaris.
Altres iniciatives.
SECCIÓ 4: Conservació i Restauració del Patrimoni
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
– Crear un grup de treball sobre problemàtica professional. Projectes de formació permanent, d’especialització i adquisició de noves tècniques i tecnologies. Relacions institucionals ( propostes de millora).
– Organització d’activitats de l’àmbit.
– Col•laboració amb les Institucions del Patrimoni, amb la Facultat de Belles Arts, etc.
– Altres iniciatives.
SECCIÓ 5: Problemàtiques professionals
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
– Acompanyament als nous professionals.
– Tractament de temes professionals i laborals (històries laborals, solució de problemàtiques, certificacions, treball amb sindicats, treball amb els serveis de gestoria i advocats…
– Altres iniciatives.
SECCIÓ 6: Promoció artística i professional
PRINCIPAL LÍNIA DE TREBALL / FINALITATS:
– Establir acords amb entitats i institucions per a la promoció artística i professional dels col•legiats/ades.
– Realització de catàlegs i difusió d’obra, d’actes, de premis, etc; dels nostres col•legiats/ades.
– Convenis i col•laboracions amb Museus, entitats, centres culturals, empreses, Fires…
– Organització de les sessions de model.
– Organització de sessions i seminaris de pintura, dibuix, fotografia… a altres indrets.
– Potenciació de la web base de dades de professionals.
– Potenciació de la borsa de treball ( nous contactes i intensificació de la difusió i coneixement).
– Altres iniciatives.