Amb la col·laboració i el suport de:

Impuls Digital a l’Educació – Ajuts Next Generation – Departament d’Educació – Generalitat de Catalunya

Pla d’Educació Digital de Catalunya

CURSOS DE FORMACIÓ LÍNEA 1.2, NIVELL B2

per a l’obtenció de la COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

Cursos de formació i capacitació  per l’adquisició de la CD. Activitats formatives adreçades al professorat no universitari, docents en centres públics i privats sostinguts amb fons públics. Amb e suport del Departament d’Educació.

PREU: CURSOS GRATUÏTS.

TEMPORALITZACIÓ . 70 HORES

INICI: OCTUBRE DE 2023

FINALITZACIÓ APROXIMADA: 25 DE FEBRER  DE 2024.

Acreditació a nivell estatal i comunitari (UE), a tots els efectes burocràtics, de l’adquisició de la Competència Digital Docent (No confondre amb FIC: Formació interna de Centre que no és compatible ni acumulable.)

LINEA I NIVELL: L1, B2. (Acreditació en Competències Tecnològiques de la Informació i de la Comunicació). Autoritzada i subvencionada pel Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya.


ELS PROFESSORS I PROFESSORES I INTRODUCCIÓ ALS CURSOS


La digitalització del Dibuix

NOM DEL PROFESSORTÍTOL DEL CURS
Josep Iglesias Majó




La digitalització del Dibuix
Llicenciat en Arquitectura. Docent d’ESO i Batxillerat, formador de professorat de Dibuix Tècnic, junta ampliada de l’Associació Catalana de Geogebra l’ACG i creador del canal de dibuix “Josep Dibuix Tècnic” @JosepDibuixTecnic.Introducció al curs:

En aquest curs es mostraran diferents recursos per a digitalitzar l’aula de dibuix.

Veurem la potència de la Geometría Dinàmica del GeoGebra; 2D, 3D i realitat augmentada.

El traçat d’activitats i projectes amb AutoCAD (geometria plana, axonomètric i dièdric) treballant propostes per fer amb l’alumnat i com elaborar material per a les classes. També veurem com crear arxius .DXF per a la impressió amb la talladora làser.

Crearem volums 3D utilitzant diferents recursos; AutoCAD, Sketchup o Fusion360. Tot i que l’objectiu del curs és l’adquisició i domini de recursos digitals per la docència del Dibuix Tècnic, i tenint en compte que és important per l’alumnat, la visualització real d’alguns problemes, figures, etc; prepararem alguns arxius d’excercicis en format .STL que podreu imprimir en 3D al vostre centre o a un FabLab.

És necessari portar ordinador personal amb la instal·lació del següent programari:
GoeGebra Clàssic 5 – Descàrrega 
AutoCAD – Autodesk – Sol·licitar llicència per a docent d’AutoCAD i Fusion360.
Fusion360 – Autodesk
Cura – Descàrrega

La fabricació digital per l’àmbit artístic

NOM DE LA PROFESSORATÍTOL DEL CURS
Lidia Sevilla Blanch




La fabricació digital per l’àmbit artístic
Llicenciada en Belles arts, especialitat Escultura, CFGS Joieria artística i CFGS en Ceràmica artística. 

Coordinadora de Fabricació Digital de l’escola d’art i disseny la Llotja de Barcelona.

Professora de VOLUM aplicant el modelat virtual amb Rhinoceros, fabricant amb tall làser i impressores 3D, projectes dels cicles artístics.

Formadora del professorat del dept d’educació, en l’àmbit artístic en modelatge virtual i impressió 3D (ceràmica i altres materials).

Participació en ponències i taules rodones relacionades amb la docència i la fabricació digital: STEMcat 20, TacArt, Centre d’Art Santa Mònica, Talent creatiu , CESIRE, festí XAF (ateneus de fabricació de Barcelona), Fàbrica Fabrica (Fab Lab BCN), Dfactory (fira de Barcelona), Congrés de la CEA 2023 Madrid, eXploraSTEAM 23, taller Projectem una intervenció modular en l’espai.

Treball per projectes. Exposicions i intervencions artístiques amb l’alumnat de la Llotja.

Artesania de catalunya, Lluèrnia (arduino i escultures en vímet). Festival de la Llum d’Olot. Centre d’art Santa Mònica. Taller de forja, escola Llotja. Reixa modular, tall làser en ferro. Talent creatiu i empresa. Bols 2.0, projecte d’impressió 3D per a ceràmica.
Introducció al curs:

Aquest curs vol fer-te coneixedor de les noves tecnologies i de com aplicar-les en l’àmbit artístic. Treballarem amb fabricació additiva (impressió 3D) i sostractiva (tall làser). Durem a terme projectes reals adaptant-los al batxillerat, l’ESO o als cicles artístics.

La tecnologia ens ha d’ajudar per a realitzar peces que difícilment es podrien fer manualment, però en cap cas ha de ser substitut del coneixement manual i projectual.

El curs es dividirà en tres blocs, 2D, 3D i projecte final aplicat al nivell educatiu:

Començarem amb l’estudi de la forma bidimensional per convertir-la en un mòdul tot parlant de simetria, composició…

Partirem del treball manual i l’adaptarem per ser treballant amb tall làser. Us mostraré quatre projectes elaborats per l’alumnat amb objectius diferents i aplicacions diverses. Sabreu preparar un arxiu apte per a la talladora làser i farem el projecte real amb cartró, cartolina i/o DM.

Dibuix vectorial, aplicació de capes en el segon bloc, modelarem virtualment amb Tinkercad i Rhinoceros.

Generarem arxius aptes per a la impressió 3D i prepararem el gcode amb el programa CURA.

Treballarem amb programes de modelat virtual com el Rhinoceros, el Tinkercad i d’altres complementaris.

Treballarem amb programari 2D i 3D amb el vostre ordinador, no cal coneixement en cap programa, però si teniu destresa en el lllustrator o l’AutoCAD us donaré les pautes per poder fer l’apartat 2D i/o traslladar la línia vectorial a un programa 3D.

És un curs molt pràctic amb activitats guiades i projectes pròpies.

Tindrem impressora 3D de filament i disposarem d’una talladora làser per a algunes sessions.

Les classes seran els dimecres de 18 a 21 h a COLBACAT, però algunes sessions les farem a l’Espai de fabricació digital de l’escola superior d’art i disseny Llotja, seu Sant Andreu.

La creació artística

NOM DE LA PROFESSORATÍTOL DEL CURS
Judit Taberna Torres




La creació artística
Llicenciada en arquitectura per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (UPC). Postgrau en Fotografia i Disseny per l’Escola Elisava de Barcelona, i d’Arquitectura i Sostenibilitat per l’Escola Sert de Barcelona, COAC. 
Professora de l’especialitat de Mitjans Informàtics de l’Escola d’Art i Disseny Llotja de Barcelona i professora associada del Departament de Representació Arquitectònica I de l’ETSAB, UPC. Despatx professional propi especialitzat en projectes de rehabilitació d’edificis, reformes interiors i millores energètiques.
La seva recerca està relacionada amb els camps de la fotografia, l’arquitectura, el disseny i l’expressió gràfica.
Introducció al curs:

El curs planteja un apropament a l’art, al disseny i a la creació artística a través de les noves tecnologies digitals. És fonamental introduir la perspectiva creativa al món tecnològic, treballar en base a projectes STEAM, i relacionar tots els llenguatges que formen part de l’aprenentatge en totes les etapes educatives.

Et permetrà conèixer les principals aplicacions informàtiques per crear pedagògicament el coneixement i els recursos necessaris per poder treballar a l’aula les tecnologies des d’una vessant creativa. A través dels diferents mòduls plantejats al curs, aniràs coneixent eines per treballar des de l’àmbit artístic, del disseny i de la comunicació.

S’explorarà la creació artística des del dibuix vectorial, tant bidimensional com tridimensional, a les digitalitzacions dels espais a través de la realitat augmentada, virtual i l’escanejat 3D, i es treballarà l’aplicació de l’eina Arduinoblocks al disseny. Es veurà també el paper de la intel·ligència artificial en la creació artística i la seva aplicació a l’aula.

Aquest curs et permetrà generar sessions i situacions d’aprenentatge basades en la creació artística digital i en el seu propi llenguatge. Aquests coneixements seran susceptibles de ser aplicats a qualsevol àmbit de l’educació secundària obligatòria i postobligatòria no universitària.

L’audiovisual a l’aula

NOM DE LA PROFESSORATÍTOL DEL CURS
Carmen Olivares Badia




L’audiovisual a l’aula
Llicenciada en Belles Arts i en Comunicació Audiovisual. Ha treballat en el camp del disseny gràfic i la docència. Va ser ambaixadora del programa d’innovació STEAMCAT durant un curs. Treballa de docent de Secundària i de Batxillerat.Introducció al curs:


Aquest curs va dirigit a tot el professorat que vulgui aplicar eines audiovisuals a l’aula, tant per la preparació de materials docents com per treballar amb l’alumnat. Veurem com aprofitar les eines que tenim a l’abast (mòbils, càmeres, trípodes, micros, focus, difusors i reflectors, software lliure i equips audiovisuals de préstec) per desenvolupar situacions d’aprenentatge i crear projectes audiovisuals de diferents tipologies, amb una pràctica reflexiva i que fomenti el pensament crític. 

Veurem referents, idearem, filmarem i editarem videotutorials, ficció, documental, reportatges, informatius, animació amb sptopmotion i amb grafismes vectorials, videoclips, videoart…  Recordarem els conceptes bàsics del llenguatge audiovisual, i practicarem filmant  amb diferents tipus de dispositius.

Enregistrarem, editarem i crearem so, música i efectes sonors. Veurem la importància expressiva del muntatge.

Analitzarem els estereotips en la creació de personatges i en els missatges que ens arriben amb els productes audiovisuals, amb una perspectiva de gènere, d’inclusió i d’equitat.

Utilitzarem programari de codi lliure i aprendrem a fer-lo servir a mida que el necessitem per treballar en els nostres projectes. Treballarem en petits grups, reflexionarem i cooperarem tot el grup i també farem tasques individuals. L’objectiu és fer un curs pràctic, que s’adapti a les necessitats dels participants i que permeti adquirir i compartir idees, eines i recursos per aplicar a l’aula. 

CALENDARI I HORARIS DELS CURSOS

Títol del cursProfessor/aSessions presencialsSessions telemàtiquesLloc sessions presencialsInici i finalitzacióHorari sessions presencialsHorari sessions telemàtiques
La digitalització del Dibuix: eines i perspectives per a abordar la docència de la representació visual vectorial en l’àmbit de l’ESO, del Batxillerat i dels cicles d’arts i disseny.Josep Iglesias Majó149Seu de COLBACATdel 5-10-2023 al 15-2-2024Dijous de 18-21 hDivendres. 9 sessions de 18-21 h (Síncrones i asíncrones).
La fabricació digital per l’àmbit artístic: eines i reinterpretació de tècniques, actualitzades als nous temps per a abordar la docència de la representació visual vectorial i volumètrica a l’ESO, al Batxillerat i als cicles d’arts i disseny.Lidia Sevilla Blanch149Seu de COLBACAT i de l’Escola LLotjaInici: 18 d’octubre de 2023, al 14 de febrer de 2024Dimecres de 18-21 hDijous. 9 sessions de 18-21 h (Asíncrones).
La creació artística: recursos i eines digitals per a abordar la docència de les arts, el disseny i la tecnologia en l’àmbit de l’ESO, del Batxillerat i dels cicles d’arts i disseny.Judit Taberna Torres149Seu de COLBACATInici: 16 d’octubre de 2023, al 29 de gener de 2024Dilluns. 14 sessions de 18-21 hDimecres. 9 sessions de 18-21 h (Asíncrones)
L’audiovisual a l’aula: eines i perspectives per a abordar la utilització, creació i difusió de l’audiovisual en l’àmbit de l’ESO, del Batxillerat i dels cicles d’arts i disseny.Carmen Olivares Badia.
1414Seu de COLBACATdel 3-10-2023 al 22 -2-2024Dijous. 14 sessions de 18-21 hDimarts. 14 sessions online asíncrones (2n hores, 28 en total).

MATRICULACIÓ: del 4 de setembre al 16 d’octubre de 2023. Enllaç a la matricula

Nota important: Per adjudicar les places a les persones matriculades, es tindrà en compte l’ordre de matriculació. En el cas que alguna persona es matriculi en més d’un curs, i donat que la matrícula és limitada i gratuïta, s’adjudicarà només un curs per tal que l’accés als cursos sigui el més equitatiu possible.